Att förstå en titel

41qSV4JUAHL._SY344_BO1,204,203,200_

För en tid tillbaka köpte jag boken, The Business of Belief, av Tom Asacker. (download here) Den har fått bo i bokhyllan och vara med om ett par omflyttningar däri. Bland annat när jag feng-shuiade hela bokhyllan. Och så till denna sommars resor har jag tagit den med mig för att läsa den. Jag har inte varit ett dugg lockad utav titeln eller omslaget och ignorerade den i Italien. Undvek den väl hemma igen. Packade dock ner den till vår roadtripp och började läsa den i brorsans sommarstuga.

Titeln signalerade till mig att denna bok handlade om business. Där någonstans slutade jag läsa…men när jag väl läst ett fåtal sidor så upptäckte jag att titeln innehöll även ordet belief. Och att hela titeln avsåg något helt annat än vad jag hade ens föreställt mig.

Jag läste, la ifrån mig, läste igen och många tankar har snurrat runt i bakhuvudet och just nu går jag mest och väntar på att de ska “ramla” på plats i mitt pussel. Det är så det brukar hända. Att pusselbitar faller på plats. Ännu inte i detta fall. Hursomhelst så är jag på himla gott humör och har en skön känsla när jag läst boken.  Jag vill rekommendera den och tycker att den är mycket läsvärd. Det är en annorlunda och snabbläst bok tyckte jag och jag gillar upplägg som sticker ut ifrån det som jag vanligtvis brukar stöta på.

Vill du få ett smakprov? Okej då, jag chansar på att dela några rader med er här:

As someone once said (and no, it was´t Einstein),
“Computers are incredibly fast, accurate and stupid.
Human beings are incredibly slow, inaccurate and brilliant.
Together they are powerful beyond imagination.”
Let us never confuse the two.

“Of course, control is an illusion. Most of what happens in life has little to do with our conscious decisions. We are being pushed and pulled by our environment and our instincts. But we imagine otherwise. We create meaning-infused narrative to rationalize that we are autonomous, powerful individuals – free to be ourselves and entitled to be treated with respect.
Let me be clear: Power is shifting from the large and authoritarian to the individual. The Internet has unleashed our freedom to choose by providing copious information, ever-expanding options, and an increasing degree of active involvement in our decision-making. But this full participation is as likely to create stress as satisfaction, as we trust less and assume more and more responsibility.
What “they” know is this: We don´t really want total control and responsibility. We want guided control – based on an empathetic assessment of our feelings and desires – along with the freedom to create our own meaning, our own story, without external pressure or coercion. What we want is the illusion of control.”

Exuding passion is not about creating a carefully honed image. It´s about making a statement about your values and convictions – the bigger cause that drives you. Competence, confidence, warmth and enthusiasm, in both words and actions, are what move people today.

Den här passagen närmst ovan – den har en särskild klang i mig. Det är detta som jag håller på att definiera i mig och för mig. Jag vet att jag redan sänder ut min passion och att det är den vägen som jag ska fortsätta på.
I am the light.
Nu gäller det bara att dyka djupare ner för att finna varför. Jag vet redan att jag är på rätt väg, det känns tydligt i kropp och hjärta. Men exakt vad och varför? Där söker jag just nu (har du en idé – låt mig gärna höra den – tack!).
Och så kom det en passage ganska när i boken som handlar om moder Theresa och i slutet där skriver Tom så här:

There´s an old Hasidic saying, “The man who has confidence in himself gains the confidence of others”. That´s true, but only if he is willing to express that confidence with boldness, with passion.

Och dessa lades samman i mig och blev en tydligt förstärkning av vad jag kände. Det är dags. Jag ska gräva djupare. Avslutningsvis blir det två passager till. Håll tillgodo – detta är mina russin i kakan till dig.

“You never change things by fighting the existing reality. To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.”
To change you belief, change your behavior.

“Conviction, then action.
Magic, then logic.
Heart, then head.
They know that seeing isn´t believing.
Believing is seeing.”

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *