Får jag önska något av dig?

En av mina kollegor har just gått på semester och jag skulle så gärna vilja ge en gåva till semestern och denna personen. En gåva att i en hel månad ej klaga på saker och ting. Jag upplever varje dag vi träffas att jag får ta emot så mycket skräp och klagomål på allt och inget att jag låser käken.
Får spänningar i vänster käke. Ger mig själv spänningar i vänster käke.
Varför? Mitt sätt att hantera den ilska jag trycker undan troligtvis.

Så istället för att fortsätta med min ilska önskar jag härmed att du får prova en månad utan att klaga. Tips på hur gå tillväga fann jag här, och du får ta del av dem nedan.

1. Börja med att definiera vad ett klagomål är
Om du påpekar att det är kallt ute, är det ett klagomål? “Nej, det är en observation,”  förklarar Blake. “Ett klagomål är,” Det är kallt ute och jag hatar att leva på denna plats. ‘”Shapiro säger hon definierar ett klagomål från hur det får henne att känna:”. Jag känner mig hopsjunken och kan inte andas ”

2. Spåra hur ofta du klagar och hur du gör det
Förändring börjar med medvetenhet. “Du kommer att bli helt chockad”, säger Blake. “Efter två eller tre timmars observation, kan klagomålen vara hundratals.”

3. Sluta umgås med såna som klagar
Om du måste lyssna på dem, till dem – se till att svara med något som är positivt snarare än att ge dig in i deras negativa spiral. “Du måste vara modig och ha en god självkänsla och inte vara rädd för vad andra ska tycka om dig”, säger Blake. “Efter en tid kommer du att märka att de människor som tidigare gått till dig och klagat börjar lämna dig ifred eftersom deras hjärnor inte får den stimulans som de letar efter.”

4. Vänd klagomålen till  lösningar
Detta kallas “positiv klagan” eller “effektiv klagan”. Som Wolfe säger: “Sitt inte still och beundra problemet. Gör något åt det.”

5. Använd tekniken – positiv bisats med din tacksamhet
Om du hör dig själv gnälla, lägg till en bisats till meningen som är positiv och tacksam. Till exempel: “Jag tycker inte om att köra till jobbet, fast jag är tacksam att jag kan köra egen bil och har ett jobb.”

6. Ändra från “måste” till något annat
“Jag måste plocka upp barnen” blir “Jag plockar upp barnen.”
“Då ändrar du en klagande röst till ett uppskattande hjärta”, säger Gordon.

Efter en tid kommer du troligen att känna dig så mycket gladare när du fokuserar på det positiva istället för det negativa.
Låt denna förändring ta tid. Ju mer du tränar och över på detta ju mer kommer det att bli ditt naturliga förhållningssätt. Och om du halkar ner i det negativa igen, tryck inte ner dig själv utan vänd även det klagomålet på dig själv och ditt beteende till en lösning eller en möjlighet.

Vågar även du prova?

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *