hur får jag mina medarbetare och medledare att älska företaget?

Häromdagen skrev jag om vikten av att alla medarbetare ska älska sin organisation/företag innan kunderna gör det och inte tvärtom. Och då påmindes jag om en artikel som handlar om en mätning som visade att 70% av de anställda kände sig omotiverade på arbetet .

Artikelförfattaren (Travis Bradbury) visar på sätt att förvärra bristen på motivationen och hur förbättra motivationen. Och han säger bland annat att om ledare agerar som listan nedan så förvärras motivationen hos medarbetarna.

  1. Skapa många rutiner, oftast blir de idiotiska och meningslösa rutiner.
  2. Låta prestationer obemärkt passera förbi.
  3. Anställa fel medarbetare och låta fel medarbetare avancera uppåt.
  4. Behandla alla likadant.
  5. Tolerera dåliga resultat. 
  6. Vara apatisk som ledare. 

Om däremot listan nedan som visar på olika sätt att öka motivationen används av ledarna så kan läget avsevärt förbättras.

  1. Se till att ta bort alla de beteenden som finns i listan ovan.
  2. Följ “Platina-regeln”, inte den gyllene regeln. Platina-regeln är att behandla alla så som de vill bli behandlade. Den gyllene regeln handlar om att behandla alla så som du skulle vilja bli behandlad. Ser du skillnaden?
  3. Var stark utan att vara hård. Visa din styrka i tider av motstånd. Visa att du är stark. En starkhet som kommer inifrån utan att det är ett dömande av den andre.
  4. Kom ihåg att kommunikation inte är en envägs-dialog. Jag brukar påminna om att vi har fått 1 mun och 2 öron och därmed skall vi lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. Samt att vi när vi når till en relation kan föra en dialog som är så mycket bättre än envägs-information/kommunikation.
  5. Var tydlig och transparent. Visa allt som finns att visa. Inga dolda agendor eller liknande.
  6. Ödmjukhet. Var ödmjuk.  Eller kanske eftersträva en ödmjuk orubblighet som Magnus beskriver det.
  7. Visa och var genuint intresserad av medarbetare och medledares balans mellan arbete och fritid, arbete och familj, arbete och andra intressen. Genuint intresserad. På riktigt. Det genomskådas direkt om det inte är ett autentiskt intresse.
  8. Sätt samman alla dessa delar ovan och du blir en ledare som dina medarbetare och medledare vill följa och jag lovar att de även kommer att känna sig så otroligt mycket mer motiverade i ditt sällskap. I ditt företag. I din organisation.

Lycka till!

 

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *