mer om arbete.

Jag snubblade över ett för mig helt nytt magasin när jag var i Sydafrika i julas, Flow Magazine från Nederländerna.  Och i det numret som jag läste då fanns en artikel där tre kvinnor var intervjuade om sina liv och just nu i livet med allt vad det innebär i form av karriär, arbete, barn och hem.

En av dem uttryckte följande:

Time is the new wealth. If you can manage your own time, you can do anything you want. It´s all about that.

Och lite senare i artikeln säger hon även:

Jobs are passé, she says. There are very, very few jobs that allow you to live a life. But the good news is that the corporate America has come a really long way with these very issues. There´s a brain drain with women leaving the workforce, and a lot of the companies are now trying to figure out how to hold on to those women, because they are vital to the business.

Mina reflektioner kring vad Emma i artikeln säger och mitt tidigare inlägg om att arbeta blir någonstans att ja, tiden är förstås ett nytt sätt att mäta och kan överta tronen från ekonomisk ersättning. Dvs frihet vs inkomst. (här i parentesen vill jag nämna att en studie i Storbritannien hade funnit att som anställd vs att vara egen företagare var skillnaden 2,5 ggr, dvs du var nöjd med att vara anställd om du tjänade 2,5ggr mer än som egen. Det var vad din frihet kostade. Men om du vann din frihet så var du beredd att tjäna 2,5 ggr mindre. )
En annan reflektion är vad som skulle hända om vi provade vår kreativitet fullt ut och framförallt kastade bort Luther som sitter på vår axel och ger oss dåligt samvete (det är ju vad vi oftast skyller på i alla fall). Ja, att de företag som vill ha fler kvinnor, män som ger något tillbaka till företaget måste skapa nya sätt och möjligheter att arbeta och skapa. Och olika vägar vid olika tider. I samsyn. I samförstånd. Med fokus på tillväxt och utveckling för de enskilda individerna. Vilken effekt det skulle bli av det!!

Share

One thought on “mer om arbete.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *