Fick ett nyhetsbrev häromdagen av Heather Plett och jag använder mig av Saras tips om att reblogga. Här kan du läsa hela nyhetsbrevet. Och delar av det som Heather skriver finner du nedan.

93332a69-3db8-44f6-b4c1-b8aebbb86e98Bilden ovan är lånad från Heathers nyhetsbrev.

Fyra olika sorters rädsla har Heather definierat. Och anledningen till att Heather lyfter frågan är att hon ser att det snurrar runt korta texter på Pinterest kring rädsla och hur hantera den. Att självhjälpsböckerna som tar upp ämnet rädsla ofta faktist förvärrar genom att förenkla. Hon uttrycker sig bland annat så här:

The problem with much of what is written about fear in self-help books is that it is oversimplified. Diminish fear into only one dimension and it’s easier to give you a meme-worthy quote about it.

Hon menar att de är:

  1. Rädsla som varnar
  2. Rädsla om egot
  3. Rädsla från ett trauma
  4. Rädsla som bjuder in

Och så bjuder Heather på lite goda råd och tips förstås 🙂

So… how can you tell which kind of fear is showing up for you? There is no simple answer to that. Instead, there’s a life-long practice of mindfulness, discernment, and experimentation.

Så bjuder hon in till att börja med detta…

  1. Att vara tyst
  2. Att vara uppmärksam i och med din kropp
  3. Att fråga vad rädslan försöker skydda dig emot
  4. Att fråga om du kan eller om du skulle kunna överleva det som din rädsla försöker skydda dig emot
  5. Att fundera kring om du behöver hjälp utifrån för att möta, utsätta dig och ta dig an rädslan

Och dessa råd är så klockrena i sin enkelhet, men kan vara nog så svåra att ta sig igenom utan att på nytt fastna i en överlevnadsstrategi (fear management strategy). Jag lyssnar ofta på Tara Brach och hon är även hon en lysande stjärna i vilka frågor att ställa till dig själv kring dina rädslor. Är du redo att möta dina? Att sätta ljuset på dem och verkligen kika länge och undersöka vad de är, var de kommer ifrån och om du faktiskt vill fortsätta leva med dem?
Jag hjälper dig gärna att vidga din horisont, att expandera dig och vara med dig i ditt möte med dina rädslor. Hör av dig till mig när du är redo. Tack!

Share