Vad jag lärt mig av Feldenkrais-lektioner

by | Apr 17, 2017 | Artiklar | 6 comments

Vilken tur jag har som känner en Feldenkrais-pedagog. En vän som jag är glad att ha nära. Sofie har låtit mig få prova olika lektioner. Dels en individuell lektion då jag fick akut ryggsmärta (japp, stress i min kropp sätter sig ofta i ryggen) och därefter grupplektioner kring höft och axel. Och så en lektion i mitt vardagsrum med Podd-gänget. Jag kan varmt rekommendera både Sofie och Feldenkrais. 

Vad har jag lärt mig då?
1. Stacked bones – för mig är detta känslan i kroppen efter en lektion av Feldenkrais. Att mitt skelett staplas “rätt” i sin ursprunglighet och sitt original och jag LITAR fullt ut på att det håller mig. Jag behöver vare sig muskler eller senor för att kunna sitta eller stå. Mitt skelett är där för mig. Och det är en väldigt skön känsla att vara i.
Min reflektion: Det är ett förhållningssätt jag kan anamma i resten av livet likaså. Jag behöver inte “bli hållen” av annan person, mitt skelett håller mig. Jag kan bli hållen av annan, men måste inte. 

2. Lösning längre bort, enklare, mindre ansträngning – den här insikten kom när vi genomförde en höftlektion. Där vi först fick i uppgift att från ryggliggandes, utan instruktion om hur, skulle lyfta höger höft från underlaget.
Jag tog i med hull och hår väldigt lokalt runt höften med alla muskler jag kunde finnas om låg så nära som möjligt. Känslan jag hade var att jag kunde genomföra uppgiften, men att jag samtidigt var tvungen att erkänna att den var ganska ansträngande.
Sen fick vi utforska höftlyft på alla olika sätt, genom att trycka ner höger fot i golvet då vi låg med knäet pekandes uppåt. Sen genom att även sträcka ut vänster arm, även genom att peka med knäet åt vänster osv.
Och jag upplevde det så lätt att lyfta höften genom att trycka ner foten i marken med knäet pekandes uppåt. Knappt ansträngande alls och en markant skillnad i ökat avstånd mellan rumpa och golv än när jag använde alla “lokala” muskler för samma rörelse.
Min reflektion: Att om vi i ett problem inte kan genomföra lösningen/förändringen som behövs väldigt nära problemet. Då kan vi ta hjälp av några som är längre därifrån. För det kan bli en hävstångseffekt där vi når betydligt längre (öka avståndet) med mindre ansträngning (sätta i foten istället för att nyttja “lokala” muskler). Hängde du med?
Exempelvis i ett projekt inom äldreomsorgen så kanske vi inte kan lösa utmaningen med de medarbetare som är direkt berörda, men om vi använder oss av de anhöriga som är lite längre bort…då kommer vi att få se en enklare, men ansträngningslös, lösning/förändring. 

Om du har tid – kika på TEDx nedan där professor Dorit Aharonov ger oss olika perspektiv på Feldenkrais och lärande. Hennes principer ovan.

 

6 Comments

    • therese@mabon.se

      Tack för kommentar – och ja, testa att ta in ett större perspektiv nästa gång du tar en lektion i Feldenkrais.
      Jag kikade in hos dig och läste ditt inlägg också!

      Reply
  1. Sonja

    Låter jätteintressant – har aldrig hört talas om Feldenkreis förut!
    Jag gillade verkligen din reflektion om äldreomsorgen ?

    Reply
    • therese@mabon.se

      Tack!
      Och jag kan som sagt varmt rekommendera dig att testa om du får tillfälle. jag har deltagit både på lektioner tillsammans med andra och även varit på individuell behandling med akut ryggsmärta.
      Och det där med att tänka/reflektera när jag får inspiration – det bara kommer. Och att det blev om just äldreomsorgen vid detta tillfälle är nog för att jag brottas med en utmaning där just nu som konsult. Skönt likväl att få ett perspektiv till en lösning.

      Reply
  2. Ingela

    Spännade. Jag har alltid varit lite nyfiken på att testa Feldenkrais. Jag har en axel som inte riktigt vill bli hel, kör en kur med gurkmeja för att få bort inflammationen och det verkar funka ganska bra.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *