Grupp 8

by | Nov 17, 2015 | Artiklar | 0 comments

Körde i mörkret på E4:an häromdagen. Lyssnade på radio. Och då kom P3 Dokumentär igång. Denna dag handlade det om en dokumentär om Grupp 8. Min okunskap kring vad Grupp 8 var och gjorde och allt annat var oerhört låg och jag har fortfarande en bra bit att gå till att förstå och veta mer. Trots detta så lyckades jag lyssna till denna dokumentär på en nivå av “kollektiv kreativitet” genom att lyssna till vad som skapades i mig när jag lyssnade snarare än att lyssna till vad som exakt sades.

Grupp 8

En av de tankar/paralleller som slog mig var denna: Ni vet hur det ibland talas om att Finlands resultat i PISA-mätningar förklaras till att det är en kortare tid tillbaka till att Finland var i kris. Den parallellen som jag fann i mig var en undran om den effekt vi idag har i skolan i Sverige där flickors resultat är bättre än pojkars resultat, om det kan vara en effekt av förändringen som drevs av Grupp 8 under slutet på 60-talet och framåt? Dvs att kvinnor haft nära tillbaka i tiden till sin senaste kris och därmed skapar bättre resultat. Det undrar jag och dessutom undrar jag förstås om ingen annan har fått denna fråga i sig?

En annan tanke var just denna med behovet av att skapa berättelser och tydlighet kring ett “Why”. Att de i Grupp 8 var skickliga på just detta. Och att tiden var mogen för att lyssna. Jag gillade även hur de organiserade sig med lösare organisering än som var brukligt vid tiden.

Den tanken jag vill avsluta med är att Grupp 8 utgick i vissa delar från att tillväxten och arbetsmarknaden såg ut som den gjorde och inte gick att påverka. Att de krävde jämställdhet utifrån lika timmar som männen arbetade. Den tanken för mig känns så oerhört snäv.

Jag gillar att tänka gränslöst. Att tänka vad som hänt ifall den krävt att arbetstiden skulle fördelas lika för man och kvinna, 4h var på arbetsplats och 4h var i hemmet? Hur hade det Sverige sett ut idag?

Vilka tankar uppstår i dig?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *